Svenskt arbetssätt kan stödja EU:s djurskyddsarbete

"Satsa på nationella allianser med konsumenterna för att påverka ministerrådet," sa Kommissionens representant på det Europeiska djurskyddets årsmöte i slutet på förra veckan. Djurskyddet kan förbättras både genom lagstiftning och genom marknadskrafterna. Kommissionen vill satsa på djurskydd med en handlingsplan för de närmaste tre åren.  Det handlar om att förverkliga det som skrevs in i Amsterdamfördraget från 1997 om vikten av djurskydd i all lagstiftning inom EU.  Viktiga frågor i planen är välfärden för EU:s värphöns och grisar, frågan kring hund – och kattskinn och djurvälfärdsmärkning på livsmedel. Kommissionären har också lovat att ta tag i den viktiga frågan kring djurtransporterna.

EU:s handlingsplan för djurskydd hamnar inte på första sidan i svenska tidningar, men har stor betydelse för djurskyddet i EU och Sverige. Jag är just hemkommen från Bryssel och årsmötet i EU:s djurskyddsorganisation (Eurogroup for Animal Welfare).  Eurogroup ser svårigheterna att driva djurskyddsfrågorna med den omvärldsförändring som skett och sker – nya medlemsstater i EU,  EU-skeptismen,  globalisering och fokusering på EU:s konkurrenskraft.  Därför blir det särskilt viktigt att driva på Kommissionen och ministerrådet att leva upp till sina ambitioner på djurskyddsområdet.  Kommissionens representant talade mycket om att driva på nationellt genom att skapa allianser med konsumenterna och andra NGOs. I Sverige har vi ju det unikt goda exempelt kring antibiotika till djur. Sverige lyckades övertyga övriga medlemstater om att förbjuda antibiotika som fodertillsats genom att arbeta tillsammmans i nationell enighet. Jag saknar det synsättet idag från svenska Jordbruksdepartementet.

 Både Kommissionen och Eurogroup ser konsumenterna och marknaden som alternativ  till lagstiftning. Om tre år ska djurvälfärdsparametrar finnas framme och kvalitetssäkringskoncept blir allt viktigare. Man hoppas på ökat intresse från detaljhandeln. Det stora EU-projektet Welfare Quality omfattar hela kedjan från välfärdsparametrar till ett utökat samråd med detaljhandelskedjor i medlemstaterna. Från Sverige är ICA med på spåret.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.