Allmänt kändes det som om något av framtidstron saknades på Swedish Meats stämma den 25 april. Vikande djuruppfödning och pressade priser. Vem ska man i framtiden ha som partner? När det gällde GMO tyckte ordförande Sören Kvantenå att GMO-debatten var märklig. "Det är inte ideologi. Vi anpassar oss till våra kunder!" Åke Modig konstaterade att man som ny VD får ta över ansvaret för vad företrädaren hittat på! GMO-debatten har gett begränsade konsumentreaktioner. "Men ett gemensamt agerande hade varit önskvärt. Nu står Swedish Meats ensamt som aktör"
Åke Modig inledde med att säga att det kändes bra. Men den bild som målades upp var tämligen problemorienterad och kändes lite uppgiven. Åke Modigs uttalande om "väldresserad personal vid Swedish Meats styckningsanläggning i Polen", gav grisbonden Monika Didriksson goda skäl för att argumentera för att se medarbetarna som en tillgång. "Ett äkta engagamang bland de anställda är viktigt. Man måste känna stolthet över sitt företag".
Satsning på tillväxt i djurproduktionen, minskning av antalet aktörerer och stärka varumärket med svenska mervärden är vägarna framåt. Att lyfta svenska mervärden måste vi bli bättre på tyckte Åke. Bra – får vi se ett omtag av Swedish Meats ladugårdsväggkampanj – tro? Erfarenheterna talar för att det då också är viktigt att säkra sina mervärden. En del av satsningen ligger på ekologiskt, där det gäller att också få de anställda på spåret. Att anpassa sig till sina kunder är att erbjuda ekologiskt och konventionellt eventuellt producerat med GMO-foder enligt Swedish Meats. Jag har snarare hört att COOP beklagar att Scan släppt sitt krav på GMO-frihet. Andra svenska livsmedelsföretag har valt att behålla det svenska mervärdet GMO-frihet. Jag förstår Åke Modigs beklagande över ensamheten.