Färska råvaror och svenskt ligger i topp när Lunarstorm får svar från 11.500 unga människor i en webbenkät i frågor kring kost och hälsa. Svenskproducerade livsmedelsprodukter är viktigare för tjejer än killar och Mamma vinner över Mat-Tina. Det är fortfarande mamma som handlar den mesta maten. Svensk husman hamnar också på topp. Grattis också till Max som satsat på svenskt kött i hamburgaren. Så här inför Svenska Flaggans dag känns det kul att få reflektera över unga svenskars attityder till kost och hälsa.
Äger, duger, suger – att få en inblick i unga svenskars liv och tänkesätt när man själv är över 60 är bara jätteroligt. Jag har lärt mig att "äger" är något man gillar, medan "suger" gillar man inte. Vi på Svenskt Sigill fick en medryckande presentation av Lunarstorms undersökning. Och glad blir man. Svenskt äger.
Man skulle självfallet vilja veta varför svenskt äger. Det kanske är naivt att tro att svenska värden som närhet, tryggt och svensk djuromsorg har betydelse. Onekligen har media ändå lyft vissa frågor, där dessa värden kan ha påverkat känslan och attityden. Långa djurtransporter, salmonella i importerad kyckling, fisk som åker jorden runt och sojaodling som innebär att regnskogen skövlas. Jag var själv med i Göteborg i höstas, där Världsnaturfonden bjöd in högstadieelever för att prata ekologiska fotavtryck. Sushi med tigerräkor är ju ingen höjdare.
Ungdomarna bryr sig inte inte så mycket om ekologiskt, men förstår att miljöhänsyn kostar. Man är beredd att betala mer för ekologiska livsmedel. Den ständiga kommentaren att det är en annan sak i butiken än när man svarar i en enkät, tänker jag nonchalera. Det räcker med att konstatera att svenskarna i gemen betalar bra mycket mer för svenskt kött än importerat.
Att följa Lunarstorm gav mersmak. Tack Lovisa Sterner