Anders Nybergs, vice VD för ICA, budskap till auditoriet på livsmedelsdagarna i Tylösand var fortsatt prispress. Som ett mantra upprepas att priset är viktigt för alla konsumenter. "Priset pressas nedåt" sa Nyberg och Sverige är ett U-land när det gäller EMV". Hans uttalande var förutsägbart, men står i kontrast till motkrafterna mot pris och anonymisering d v s upplevelser, unikt, regionalt, lokalt, kvalitet och ekologiskt. Frågan vad som är den verkliga drivkraften hos den står för makten inom detaljhandeln d v s ICA med sina 50 %.
På livsmedelsdagarna 14-15 september pratade undersökningsföretaget Synovit om konsumenttrender. Bekvämlighet, nöjeskonsumtion, functional food och hälsa fokuserades och knappast pris. Trender ger alltid antitrender och i dagsläget känns regionalt och lokalt som en motvikt mot centralisering och globalisering mycket mer påtagligt än för ett par år sedan.
Tasteline. coms vd Anna Omstedt Lindgren talade entusiastiskt om möjligheten med internet (jag fick en komplimang för min tröja med bloggadress). Tasteline har 1,3 miljoner receptvisningar per år och 25 % skrivs ut. Mat för goda dagar! Många konsumenter brinner för vissa saker och många människor bryr sig inte om pris, sa Anna. Det som man inte hittar i butiken, kan man finna på nätet.
Därför blev kontrasten stor när Anders Nyberg, väldigt förutsägbart talade om fortsatt pripress och utvecklingen av EMV. Det kändes som luften gick ur auditoriet, som bestod av många livsmedelsleverantörer. Utvecklingen av EMV är knappast konsumentdrivet. Det handlar om att tjäna mer pengar och profilera butiken säger man i klartext. ICA ska dock gå mot premiumprodukter inom EMV.
En konkurrent till ICA berättade under middgen, att det snarast uppstår hysteri inom företaget när ICA signalerar sänkta priser. Då letar företgsledningen panikartat efter kostnader, som man kan skära bort. Frågan är igen om det här är ent utveckling som gynnar konsumenterna?