ICA fortsätter prispressen och de andra följer efter

ICA, som är maktfaktor nummer ett i svensk detaljhandel, anser tydligen att fortsatt prispress på leverantörerna är vägen till fortsatt framgång. Och Coop och Axfood vågar inte stå emot. Trots att många konsumenter har visat att man är beredda att betala mer för bättre kvalitet. Vi har lagt mer pengar på maten 2006 än tidigare år. Risken är överhängande att man minskar mångfalden i butikerna och tvingar fram än fler kvalitetsförsämringar. Svenska producenter vill inte sänka livsmedelssäkerheten eller djuromsorgen, men vad gör man när kunden bara kräver låga priser. 

ICA har vid ett flertal tillfällen under 2006 med stor enfas gått ut i media och uttalat att nu är det dags för leverantörerna att sänka sina priser. Precis som om inte prispressen har funnits ända sedan EU-inträdet 1995. Priserna, framför allt på kött, kyckling – och köttprodukter, har också sjunkit ända fram till 2006. LRF och svenska producentorganisationer har med oro sett på utvecklingen och frågar uppgivet om det finns möjlighet att även i fortsättningen producera svenska salmonellafria livsmedel med höga krav på djuromsorg och miljöhänsyn om kunderna, handeln, bara pratar pris. Intressant är, att tidningen Fri Köpenskap i en ledare i höstas uppmanade Kronfågel att ta betalt för sina mervärden salmonellafrihet, campylobakterbekämpning och god djuromsorg. Borde man inte ha riktat samma uppmaning till Scan?
Jag tycker redan i dag att det är tråkigt att bara hitta ICA:s EMV inom vissa sortiment. Hur blir det på sikt? Är det ett naivt önsketänkande att få se ett uttalande från ICA som lovar ökad mångfald, ärlig ursprungsmärkning och stor respekt för svenska konsumenters värderingar om djuromsorg och miljö. Det är dags för oss inom projekt Matvalet att driva våra frågor kring rätten att göra medvetna val.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.