Så kommenterade inledningsvis Mats Hulth, Sveriges Hotell och Restaurangföretagare (SHR) de omfattande konsumentstudier som Matvalet genomfört och presenterades på ett seminarium den 18 januari. Jag vet inte om han bara var dåligt påläst och en dålig lyssnare. Matvalet studier handlar om mycket mer än om fett i maten. Det handlar om restaurangmiljön, personalens bemötande, information om ursprung och miljö m m. Matvalet överlämnar synpunkter till branschen från konsumenterna, som för SHR:s medlemmar borde innebära möjligheter till fler och nöjdare lunchgäster.
Mats Hulth hänvisade till att bara 50 % äter på krogen och det är vad konsumenterna köper i butik, som är problemet med övervikt !!! När han väl förstått att frågan inte bara handlade om fett, hänvisade han bl a själv till SHR:s etik kring ursprungsmärkning av nötkött. Men vad gör man från branschen?
P1 Konsument ställde frågan om Matvalet ville verka för att fler ska gå ut på restaurant. Nej, det är självklart inte ett självändamål att få folk att gå på krogen. Syftet i det här fallet är att utmana lunchrestaurangerna att bli bättre på utbud, service och information till gästerna. De konsumentstudier som Matvalet genomfört, borde branschen själva ha gjort. Matvalet gjorde en förstudie och vi kan inte se att Lunchfrämjandet gjort något liknande
Från restaurangkedjorna framfördes att de seriösa företagen verkligen tagit till sig hälsoaspekterna och jobbar med det. En viktig fråga är också matsäkerhet. Man är också medveten om frågorna kring etik och miljö. Det kom en liten släng om att irländskt kött skulle vara lika säkert som svenskt och dessutom mycket billigare. Detta kändes ganska provocerande, med tanke på att Servera ganska nyligen spritt salmonellasmittad irländsk köttfärs till skolor och restauranger. Man tänker samverka inom branschen för att gå vidare. Konsumenterna fanns inte med som tänkt samarbetspartner – fastän man välkomnade inspel, vilket hela seminariet handlade om.
De lösningar och löften som gavs ska jag återkomma till. Man är från restaurangbbranschen medveten om att det handlar om good-will och förtroende för branschen. Om det måste också omfatta leverantörerna/grossiterna.