”Kunden är kung och det är konsumenten som avgör”. Det är vad jag fått lära mig på ett antal seminarier, butiksdagar och marknadskonferenser de senaste åren. ICA brukade uttala sig som varande konsumentens inköpsagent! Men nu gäller inte detta längre enligt höjdare inom dagligvaruhandeln. Hellre tomma butikshyllor och missnöjda konsumenter än berättigade prishöjningar till leverantörerna. Var finns konsumenternas rätt att välja?
Intressant nog är det många som reagerat. I Fri Köpenskap den 12 januari betackar sig Nils Eric Näslund för uttalanden från handelsföreträdare, att hellre lämnar man hyllorna tomma om man inte kommer överens med leverantören. Han tycker, som jag, att han som konsument själv borde få välja om en vara är dyr eller ej. Christina Cheng, trendanalytiker, tycker vi ska sluta tala pris. Martin Moström, Retail house, efterlyser kampanjer med konsumentnytta och Tommy Ögren, som köttleverantör, tycker att det måste vara kunden som får bestämma om man vill betala extra för kvalitet. Bengt Wahlström, omvärldsanalytiker, tror att konsumenterna är framtidens stora vinnare. ”Konsum” är ledigt. COOP har lämnat ursprungstanken att konsumenterna som kollektiv skulle påverka utbud och pris på dagligvarorna. Det kommer att utvecklas vägar att återta konsumentmakten – kanske via e-handel? Bengt Wahlström pekar på utvecklingen där stora aktörer typ Wal- Mart ifrågasätts. Liten aktör behöver inte alltid vara vacker, men är man stor aktör och marknadsledare, innebär det ett större ansvar. Om ICA ropar prispress, så följer andra efter som "följa John".
Samarbetsprojektet Matvalet (www.matvalet.nu) har 32 organisationer bakom sig när det gäller att verka för konsumenternas rätt att göra medvetna val. Vi kommer även i fortsättningen hålla blåslampan på handeln, så att den kan ge oss konsumenter möjlighet att välja med utgångspunkt från miljö, ursprung, etik och hälsa.