Ovanstående är ett citat från ett företag i vapenexportbranschen för några år sedan. Jag drog mig till minnes citatet när jag läser Sveriges Hotell och Restaurangföretagares (SHR) upprörda ”Nej” till Livsmedelsverkets förslag till ursprungsmärkning av nötkött på krogen. På SHRs hemsida under rubriken ”Etikprogram” läser jag ”Restaurangernas kunder vill veta varifrån livsmedel kommer – särskilt nötkött… Nötkött ska kunna spåras till var djuret är uppfött och har levt samt var det slaktats”. Kanske är det dags för SHR att välja. Att uttala sig tvärs emot sin egen etik inger inte förtroende.
SHR anmärker också på att Livsmedelsverket inte utrett om efterfrågan finns hos konsumenterna. Ganska märkligt, eftersom SHR, enligt sitt eget etikprogram, själva kom fram till att konsumenterna ville veta ursprung. Mats Hulth har också fått full information om Matvalets konsumentstudier på Matvalets lunchseminarium den 18 januari. Kvantitativa och kvalitativa studier genomförda av Synovate hösten 2006 visar att många konsumenter beter sig olika när man handlar mat i butik och när man äter på krogen. Men det innebär inte, att det tydliga kravet på ursprungsmärkning som finns på mat i butik, försvinner när man sätter sig på krogen. Drygt hälften är intresserade av råvarornas ursprung. I en TEMO-mätning 2004 (1048 interjuver) tyckte 78 % att det var svårt att få veta ursprunget på krogmaten. 65 % ansåg att ursprunget på maten ska stå på menyn. Enligt en undersökning, som gjorts på uppdrag av Svensk Köttinformation (ISI Wissing, 2005), anger 60 % av uteätarna att de skulle välja en kötträtt oftare om ursprunget var angivet. De tillfrågade konsumenterna efterlyste också en ännu tydligare märkning på nötkött, samt på gris- och lammkött
Ett antal konsumentstudier i Sverige och i Norden talar för att en majoritet av konsumenterna vill ha uppgift om ursprung. I en bred konsumentenkät i samtliga nordiska länder 2006 vill 60 – 80 % av konsumenterna ha uppgift om ursprunget på livsmedel. När det gäller färskt kött är det ett önskemål från 85 – 90 % av de 5000 tillfrågade. I en LUI-undersökning 2002 anger 98 % att man vill ha uppgift om ursprung på kött och andra animaliska livsmedel. I motsvarande undersökning 2006 (Synovate) svarade 96 % att information om ursprung var viktigt för kött – och charkprodukter. I, en av projekt Matvalet (www.matvalet.nu), initierad undersökning utförd av Ipsos Eureka 2005, var kravet på information om ursprung för köttfärsen högre än information om pris.