Ursprungsmärkning – politiker, industri och handeln sviker konsumenterna

I morgon är den stora Dagligvarudagen på Cirkus. Ett tema är svenskt och svenska mervärden. Jag har också i söndags i Århus hört Peder Tuborgh, VD för Arla Foods, ett av EU största livsmedelsföretag, tala om megatrenden; naturliga produkter, autenticitet, förtroende, hälsa och miljö. En viktig del i detta, måste vara ett krav att få veta var livsmedlen kommer från – var djuret fötts upp och var växterna odlats. Det har konsumenterna krävt i flera år. Men varken politiker, industri och handeln har lyssnat på konsumenterna.

Sommaren 2006 lovade livsmedelsindustrin (LI) och handeln (SDH) förra konsumentministern Ann-Christin Nykvist att ursprungsmärkningen på livsmedel skulle förbättras. I mars kom nya riktlinjer för ursprungsmärkning, en uppfräschning av de gamla från 2002 , men ingen uppmaning till medlemmarna i LI och SDH att märka. Och personligen kan jag inte se någon förbättring i handeln. Man möter omärkt kyckling och omärkt griskött. Mycket av nötköttet säljs marinerat utan ursprungsbeteckning. Ursprungsmärkning på frukt och grönt fungerar inte heller alltid som det ska. Jag är jättebesviken.

Eskil Erlandsson talar varmt om konsumentmakten och att Sverige ska behålla sitt försprång när det gäller djurskydd. Det går väl inte ihop, när han inte driver frågan om ursprungsmärkning. Det nya EU-direktivet om märkning verkar ge medlemsländerna möjlighet att ursprungsmärka. Så nu gäller det för Eskil att gå konsumenterna till mötes. Vi får väll driva konsumenternas rättigheter också med NYanko Sabuni, som konsumentminister.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.