Tunga politiker och svenskt näringsliv har olika syn på klimatfrågan?

På Global Forum i Göteborg den 15 november uttalade samtliga tunga politiker att oron för klimatförändringarna inte var oberättigad – snarare tvärtom. Ordförande för Svenskt Näringsliv Signhild Arnegård Hansen uttryckte på Dagligvarudagen en något annan uppfattning. Hon antydde att klimatfrågan just nu är en innefråga hos ”opinionen”. Att kapa transporterna skulle ha stora negativa effekter. Det är klart att för den som har fokus på konsumtion, tillväxt, frihandel och export så känner man oro för restriktioner och miljökrav. Och det tycker jag man ska känna.

Gobal Forum i Göteborg samlade höjdare som Margot Wallström, Mona Sahlin, Göran Hägglund, Cecilia Malmström och Volvos Leif Johansson. Det var fokus på klimatfrågan och mycket handlade inledningsvis om transporter. Leif Johansson hade en öppen och ödmjuk attityd till de utmaningar som bilindustrin står för, även om även han uttryckte oro över att debatten kan vilseleda konsumenten.

På frågan om panelen hade avstått från några livsmedel av miljö – och klimatskäl blev det ganska tyst. Unni Jernstad som utfrågare, angav själv bara tigerräkor, vilket är lite magert. Mona Sahlin hade slutat köpa buteljerat vatten. Hon ville också ha klimatmärkning. Göran Hägglund talade också varmt för rätten för konsumenterna att göra medvetna val. När Annika Åhnberg som moderator för seminariet Mat och Klimat frågade auditoriet om man ville ha klimatmärkning, svarade en majoritet Ja.

Alice Bah f d Rättvisemärkt, Dag Klackenberg, Svensk Handel och Gun Ragnarsson tuff smågrisproducent fick välja varor till matkorgen. Alice, inte oväntat valde genomgående ekologiskt och närodlat och Gun, svenskt. Dag Klackenberg hävdade att brasilianskt kött var rätt, eftersom djuren går fria. Skövling av regnskog och savann finns nog inte i hans tankevärld? Att Dags morötter var Svenskt Sigill – märkta ville han inte visa publiken. Är det fult att välja svenskt om man är VD på Svensk handel?

På Dagligvarudagen den 13 november presenterades resultaten från interjuver med handel och leverantörer ”Top of mind”. Handeln placerade klimat och miljö på femte plats och ursprungsmärkning på sjätte plats. Hos leverantörerna hamnade klimat och miljö på tionde plats och ursprungsmärkning på sjuttonde plats. Matsäkerhet hamnade åter i topp hos handeln.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.