Livsmedelsekonomiska institutets (SLI) studie med rubriken ”Inga mervärden i exporten” innebär inte att svensk djuromsorg, miljöhänsyn och livsmedelssäkerhet inte har ett värde. Rapporten drar framför allt slutsatser från exporten av svenska livsmedel, där de svenska värdena sannolikt inte varit av betydelse för produkten eller inte marknadsförts som svenska. Men att svenskt kött och kyckling värdesätts av svenska konsumenter, det vet handeln, som har både efterfrågan på svenskt och kan ta ut ett högre pris. Länsförsäkringars konsumentstudie (redovisat i Land) visar också 71 procent av de tillfrågade tyckte det var viktigt att maten är svensk.
SLI för ett intressant resonemang kring svenska mervärden som kollektiva nyttigheter för samhället. Och det är förvisso sant. Svensk salmonellafrihet har sparat mycket pengar för den svenska sjukvården. Den restriktiva antibiotikaanvändningen till djur innebär också att antibiotikaresistenta bakterier knappast sprids genom svenska livsmedel. Och för att få friska djur utan antibiotika krävs god djuromsorg.
SLI:s studie har fått en hel del uppmärksamhet i både lantbruks- och allmänpress. ”Vad var det vi sa” låter det från motståndarna till svenska särregler kring miljö, djurskydd och livsmedelssäkerhet. De som vill nedmontera svenskt regelverk vill gärna tolka det som att de s k mervärdena inte har något värde hos konsumenterna. Det räcker med svenskt som argument. Men SLI har inte utvärderat svenska mervärden på svenska marknaden, vilket bör observeras. Och frågan är om man kan göra det med tanke på att det är si och så med ursprungsmärkningen i butik. Detta trots att handlarna sätter ursprungsmärkning på sjätte plats på prioritetslistan. Omfattande konsumentstudier i hela EU visar att svenska konsumenter bryr sig speciellt om djurskyddsaspekter och säger sig också välja livsmedel med utgångspunkt från dessa värderingar. Handeln har också insett att svenskt kött har en laddning, som värdesätts av konsumenterna.
I slutet av 90-talet gjorde Food from Sweden en intensiv satsning för att sälja in svenska livsmedel på den engelska marknaden. LRF tillsammans med bl. a Scan och Skånemejerier utvecklade koncept med full spårbarhet ”Swedish Farm Assured”. Jag var i London och träffade brittiska media och Food from Sweden ordnade presseminarium med Margareta Winberg. BBC var i Sverige och gjorde reportage på svenska gårdar. Vi fick ett jättebra genomslag i brittisk media kring svensk salmonella- och BSE-frihet, svensk antibiotikarestriktivitet och svensk djuromsorg. Problemet var att när brittiska handelskedjor typ Sainsbury nappade på det svenska konceptet fanns inte kvantiteter att leverera. Scan är mig veterligt det företag som är kvar och levererar ekologiskt griskött till den engelska marknaden. Rätta mig gärna om jag har fel.
En kommentar
Hej Gunnela!
Bra blogg, du har förstått vad vi gjort och varför. Du är hittills den enda som kommenterat att ev mervärden är kollektiva nyttigheter, och som det därför inte går att ta betalt för. Därmed inte sagt att djur- och miljöskydd inte har ett värde i sig.
Kul när rapporter läses och förstås!
Eva