”Impact assement” konsekvensanalyser var ordet

Kan man transportera kött i stället för djur? EU-kommissionen ägnar sig nu med all kraft åt att belysa konsekvenserna av olika åtgärder, när det gäller den viktiga frågan kring transporter av levande djur. Det är en djurskyddsfråga som upprör och engagerar många människor. Men förslag om förbättringar för djuren möter stort motstånd från såväl industri, EU-medlemsländer som politiker som verkar för frihandel och ser djur som vilken vara som helst som ska flytta sig efter marknadens spelregler. Detta gäller tyvärr nu också en majoritet i EU-parlamentet. Men ganska snart kommer Kommissionen öppna för alla som vill (open consultation) att ha synpunkter på hur vi ska förbättra det för djuren med koppling till djurtransportfrågan. Då gäller det att tycka till.

På fasaden till den jättelika Kommissionsbyggnaden Bearliamont vid Place Schuman i Bryssel sitter en jättelik vepa, som talar om att nu har startskottet gått för att lätta på den administrativa bördan för företagare inom EU. Känner vi igen oss – samma resonemang som från den borgerliga alliansen. Det finns säkert fler än jag som ser de jättelika utmaningar som finns att behålla och förbättra djurskyddsreglerna inom EU. Den allmänna men ofta felaktiga uppfattningen finns, att djurskydd är krångligt och bara kostar pengar.

EU-parlamentet har tidigare varit starkt pådrivande för en begränsning av transporttiderna. När ny transportförordning var på gång 2004, fanns en tydlig position i parlamentet om att kräva max 8 timmar för transport av djur till slakt. Men nyligen sa man nej till Kommissionens förslag att av djurhälsoskäl sätta en tidsgräns för djurtransporterna när den nya djurhälsostrategin behandlades. Inte ens risken för spridning av djursjukdomar oroar. Det är som om man redan glömt bort det stora mul – och klövsjukeutbrottet 2001. Det nya EU med 27 medlemsstater har en annan syn på djurskyddsfrågorna än tidigare EU 15. Det bekräftade parlamentarikern Jens Holm (v), som jag mötte på Bromma.

Numera diskuteras allt oftare hur marknadens aktörer ska medverka till att lösa problemet. Om konsumenterna sätter tryck på handeln så löser sig det mesta. Och visst kan detta vara ett alternativ. Handeln kanske inte tycker det är särskilt kul att det på köttförpackningarna står att kalven är född i Irland, uppfödd i Holland och slaktad i Holland. Eller att grisen är född i Holland, uppfödd i Italien och slaktad i Polen. Det är väl därför ursprungsmärkningen är så dålig och vilseledande. Men mer om detta i senare blogg.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.