Djurskyddsval kräver ärlig ursprungsmärkning

Konsumenter, som vill välja kött utifrån djuromsorgsaspekter, vilseleds av dagens bristande märkning om var djuret är fött, uppfött och slaktat. I en svensk livsmedelsbutik är det svårt att se varifrån maten kommer. Det bevisar den butiksstudie som utfördes i våras av LRF och Min Mat. Livsmedelsindustrin och handeln måste införa en ärlig ursprungsmärkning av kött och fågel. Så länge det finns skillnader i djurskyddslagstiftning mellan länder är ursprungsmärkning ett sätt att välja enligt sina etiska värderingar.

Det finns flera sätt att medverka till att djuren får ett bättre djurliv. Att ha en bra djurskyddslagstiftning är ett sätt. Ett annat sätt är att de som köper och säljer kött, fågel, ägg och fisk ställer krav på att djuren har haft en god djuromsorg i alla led. Mycket är harmoniserat inom EU, men än så länge finns skillnader i djurskyddslagstiftningen mellan medlemsländer. Sverige har fortfarande en mer ambitiös djurskyddslagstiftning än alla andra EU-länder. Därför blir ursprungsmärkning av kött, fågel och ägg viktig för alla de som vill göra medvetna djurskyddsval. Men då är det viktigt att veta var djuret är fött, uppfött och slaktat. Om kalven är född i ett land och uppfödd och slaktad i ett annat land, så vet jag att kalven transporterats två gånger under sitt liv.

LRF och Min Mat har genomfört stickprov i ett femtiotals livsmedelsbutiker som ingår i de stora svenska kedjorna. Studien visar att det är stor skillnad mellan hur olika produkter ursprungsmärks och att det är stor skillnad mellan respektive produkt och respektive butikskedja. Ingen livsmedelskedja är bättre än den andra. Det finns en överenskommelse mellan livsmedelsindustrierna (LI) och detaljhandeln (SDH) om hur man ska ursprungsmärka, men butiksstudien visar att handeln är dålig på att följa sina egna överenskommelser – inte minst gäller det butikernas egna varumärken (så kallade EMV) och importerade produkter.

För vissa produkter är märkningen generellt otydlig, t.ex. för grillkorv, och sämre för EMV än för leverantörsvarumärkena. Inom kyckling utmärker sig den otydliga märkningen speciellt starkt för EMV. Här är skillnaderna mellan EMV och leverantörsvarumärken vad gäller otydlighet extra stor, både avseende fryst och färsk kyckling. När det gäller fläskfilé och lammkotletter är märkningen istället mer otydlig för leverantörsvarumärkena än för EMV. För lammkotletter och bacon är det relativt förekommande (knappt 20 % av produkterna) att fler än ett land redovisas som ursprungsland. För nötkött, frukt, grönt, ägg och honung finns obligatorisk ursprungsmärkning. Där måste enligt lag ursprungsland framgå.

Fakta om undersökningen
Min Mat har i samarbete med Movement Consulting AB genomfört en butiksstudie på ett tjugotal produktkategorier (hela butikens sortiment inom de olika kategorierna har observerats) med fokus på kött och grillmat. Totalt har 49 butiker observerats. I urvalet ingår butiker från samtliga stora block (ICA, Coop, Axfood och Bergendahls). Butikerna är geografiskt spridda över hela landet.

* Sju av tio Svenska konsumenter jämfört med fyra av tio i medeltal för övriga EU (EU-barometern 2005) bryr sig mest av alla inom EU om djuromsorg. I en LUI-undersökning 2002 anger 98 % att man vill ha uppgift om ursprung på kött och andra animaliska livsmedel. I motsvarande undersökning 2006 (Synovate) svarade 96 % att information om ursprung var viktigt för kött – och charkprodukter. Enligt en TEMO-undersökningen genomförd av Min Mat 2004 vill 86 % veta matens ursprung. I en av projekt Matvalet (www.matvalet.nu), initierad undersökning utförd av Ipsos Eureka 2005, var kravet på information om ursprung för köttfärsen högre än information om pris.

Undersökningsrapporten finns att hämta på www.minmat.org

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.