Fortfarande svårt att göra medvetna val av livsmedel

Varifrån kommer grisen, som gett oss kotletten? Är ekologiskt griskött samma sak som KRAV-märkt griskött? Varför behövs det trehundra olika tillsatser i vår mat? Ska det verkligen vara stabiliseringsmedel i kycklingfilén? Måste vi ha glutamat i skinkan? Får vi behålla nyckelhålet? Och vad i helsike menas med GDA! Grattis till den kritiska granskaren Råd & Rön som fyller 50 år och Välkommen till Matvalets seminarium 6 november (www.matvalet.nu) då vi ställer livsmedelsindustrin och handeln mot väggen.

I närmare fyra år har Matvalet (i rapporten från Global Forum i Göteborg förra året, kallades vi lustigt nog för Matpaketet) drivit frågan om konsumenternas rätt att göra medvetna val utifrån hälsa, miljö, etik och ursprung. Det är inte bara pris som är avgörande. Det började med en konsumentstudie 2004 som visade att en majoritet av konsumenterna vill göra medvetna val, både vad det gäller produktkvalitet men också när det gäller produktionskvalitet d v s var och hur djuret har fötts upp och växten odlats. Matvalet som startade med Sören Persson, Svenskt Sigill som initiativtagarna 2004, bestod förutom av Svenskt Sigill av Sveriges Konsumenter, Naturskyddsföreningen och Centrum för folkhälsa vid Stockholms läns landsting. Konsumentstudier, debattartiklar och tre välbesökta seminarier har nätverket anordnat under dessa år (www.matvalet.nu). Bakom nätverket stod 31 organisationer, som ställde sig bakom ett gemensamt upprop: ”Gör det enklare att välja mat!”.

Nu har förutsättningarna för Matvalet förändrats. Jag jobbar sedan april i år en dag i veckan för Svenskt Sigill och kan inte vara projektledare för Matvalet, som jag varit sedan 2005. Eva Callmer, som representerade Centrum för folkhälsa har gått i pension. Det finns inga medel att söka på Konsumentverket för konsumentstudier. Men engagerade människor som trivs att jobba ihop, ger inte upp. Det känns viktigt att ordna ett seminarium kring aktuella livsmedelsfrågor. Avsändare har nu blivit Sveriges Konsumenter (Jan Bertoft), Naturskyddsföreningen (Gun Rudquist), Svenskt Sigill (Sören Persson), Djurskyddet Sverige (Gunnela) och Vi Konsumenter (Eva Callmer).

På seminariet den 6 november tar vi upp den gamla hjärtefrågan kring ursprungsmärkning, där Min Mats butiksstudie i våras visade på ofullständig och vilseledande ursprungsmärkning. Livsmedelsindustrins (LI) och Svensk Dagligvaruhandels (SDH) riktlinjer varken följs eller är tillräckliga för oss som bryr oss. Ett annat exempel på vilseledande märkning är EU-ekologiskt respektive KRAV. TV 4 har intresserat sig för frågan och något kommer kanske nästa vecka.

Tillsatser i maten – en nygammal fråga har väckts av Mats-Erik Nilsson, SvD. Tidningen Råd & Rön har också nyligen gjort en kritisk granskning. Varför duckar industrin i denna fråga?

Livsmedelsindustrin har med framgångsrikt lobbyarbete övertygat EU-kommissionen att GDA (Guideline Daily Allowance) är ett bra sätt att vägleda konsumenterna. Varför detta när vi har det svenska Nyckehålet?

.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.