Jag vill kunna göra medvetna klimatval

Om jag kunde, skulle jag köpa klimatmärkt mjölk från Sju gårdar. Jag vill veta vilken tomat som har minst utsläpp av växthusgaser. Jag kan minska min köttkonsumtion, men vill veta att om jag köper kött, så har uppfödaren jobbat med att ta klimathänsyn. Jag vill samtidigt känna trygghet med att produktionen också ställer krav på miljöhänsyn och djurens miljö och hälsa. Därför tycker jag att Svenskt Sigills och KRAV:s arbete med klimatmärkning är ett bra sätt att utnyttja konsumenternas vilja att göra rätt och också stimulera odlare och djurhållare som vill gå före i klimatarbetet. Varför ska man motarbeta en sådan satsning?

Svenskt Sigill tillsammans med KRAV, LRF, Lantmännen, Milko, Skånemejerier och Scan har arbetat fram klimatkriterier. Tanken är att klimatkriterierna på sikt ska ingå i regelverket för IP Sigill. Svenskt Sigill vill ge möjlighet till framåt företag som Sju Gårdar att klimatmärka sin mjölk. Sju Gårdar är KRAV-certifierade och levererar sin mjölk i Uppsala-området. Sju Gårdar vann i september i år Dagligvarugalans ekologiska pris Grattis.

Naturskyddsföreningen är väldigt negativ till Svenskt Sigills planer att klimatmärka livsmedel. Jag förstår faktiskt inte varför man kallar detta för ”green wash”. Syftet är att påskynda arbetet med att minska utsläppet av växthusgaser samtidigt som man ser till att andra miljökrav uppfylls och att djuromsorgen hålls på en hög nivå. Om man gör som KRAV arbetar in klimatkriterierna i sitt regelverk stimulerar man inte de som vill gå före. Det finns väl också en risk att man får göra avkall på framstegstakten för att alla KRAV:s producenter ska kunna uppfylla kraven.

Jag har också svårt att förstå att Sveriges Konsumenter säger nej. Flera breda konsumentstudier har visat att en stor majoritet av konsumenterna vill bidra i klimatarbetet om man får möjlighet att välja. Sveriges konsumenter verkar för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val där märkning och information är viktiga hjälpmedel. Men när frågan kring klimatmärkning kommer upp, så talar man plötsligt om ”märkningsdjungel”. Jag tycker man lämnar konsumenterna i sticket.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.