Offentlig upphandling är en het valfråga för såväl Sveriges Konsumenter som LRF. Också Djurskyddet borde driva detta i valet, som tidigare engagerat sig i frågan. Det offentliga bör vara föregångare när det gäller att ställa krav på en upphandling, som gynnar en hållbar och etisk utveckling och säkra livsmedel. Men kriterierna för upphandling av livsmedel som utarbetats av Miljöstyrningsrådet borde kunna användas också av handeln. Miljöstyrningsrådet ägs ju också av Svenskt Näringsliv. Miljöstyrningsrådets reviderade kriterier för olika typer av livsmedel är för närvarande är ute på remiss Det ska bli intressant att se vad Konkurrensverket tycker om förslagen. Konkurrensverket, som sagt att man speciellt ska granska den offentliga upphandlingen av livsmedel från konkurrenssynpunkt. Men det behöver ju inte handelns aktörer bry sig om.
Den 17 mars ordnade Miljöstyrningsrådet och tidningen Miljöaktuellt för tredje året konferensen Grön Upphandling. På programmet fanns såväl Ewa Björling, Maria Wetterstrand, Sofia Arkelsten och Eskil Erlandsson. Jag fick tillfälle att framföra till Sofia Arkelsten att hennes allianskollegor Marit Paulsen och Eskil Erlandsson talar om harmonsering av svensk djurskyddslagstiftning, vilket vi inte gillar från Djurskyddet. Det gjorde inte Sofia heller. Maria Wetterstrand ville först inte svara på frågan, om att man inte borde nöja sig med 25 % ekologiskt i upphandlingen utan ställa rimliga miljö- och djurskyddskrav på övriga 75 % (så att man kan välja svensk kvalitetsproduktion). Maria ansåg att kommunerna ofta ställde miljökrav på hela sin upphandling. Det är tveksamt om det ser ut så i praktiken.
Miljöstyrningsrådet ägs av staten, Sveriges Kommuner och landsting (SKL) och Svenskt Näringsliv. Det hade sedan länge funnits förslag till miljökrav vid upphandling av olika produkter och tjänster inom den offentliga sektorn, när Miljöstyrningsrådet 2005 startade utvecklingen av kriterier för hållbar upphandling av livsmedel. Kriterierna godkändes 2006 och marknadsfördes under 2007 – 2008 till politiker, kostchefer och upphandlare vid ett flertal seminarier i hela landet. Själv föreläste jag vid 12 stycken seminarier kring miljö, livsmedelsäkerhets – och djuromsorgskrav vid upphandling av mjölk, kött, ägg och kyckling. Hösten 2009 startade Miljöstyrningsrådet upp sin revidering. En enkät till kommunerna hade visat att man eftersträvade förenklingar av befintliga kriterier.
Utan tvekan har den offentliga upphandlingen hamnat rejält i fokus det senaste året. Ekots Daniel Öhman fick ju guldspaden för att han i maj förra året grävde fram skandalen kring det danska grisköttet, som upphandlades av flera kommuner utan några som helst krav på kvalitet eller uppföljning. Sedan dess har också Laholms kommun provocerat genom att kräva svensk djurskydds – och miljölagstiftning i sin upphandling. Konkurrensverket har överklagat upphandlingen av köttfärs med dessa kriterier.
Jag har deltagit i arbetsgruppen för mjölk, kött, ägg och fågel. Jag kan väl inte påstå att vi minskat antal tänkbara kriterier, som man kan ställa, men Miljöstyrningsrådet har bemödat sig om att finna en bra struktur. Enligt förslaget kan man bl a ställa krav på att få information om ursprung och salmonellafrihet, att slaktgrisarna har svansen kvar, att suggorna ska gå lösa, att korna som ger mjölken har betat och att kycklingarna har någorlunda gott om plats. Man kan också kräva, inte minst viktigt i dagsläget, att köttet kommer från djur som bedövats i slakt. Här finns m a o ett bra underlag för handeln att ställa krav och också få förslag på verifikationer. Kom loss