Hur ska vi veta att svenska slaktdjurtransporter inte varar längre än 8 timmar. Frågan känns särskilt aktuell eftersom ett av Miljöstyrningsrådets allmänna kriterier för upphandling av animaliska livsmedel är max 8 timmars transporttid till slakt. Jordbruksverket har konstaterat att länsstyrelserna är dåliga på att kontrollera djurtransporterna från djurskyddssynpunkt. Mindre än hälften av länsstyrelserna har utfört någon kontroll. Bl a i Norrbotten genomfördes två kontroller där transporttiden överskreds. EU-kommissionen har på gång en utvärdering av EU:s djurtransportförordning från 2005. Utfallet av en delrapport som kom i juni är inte särskilt uppmuntrande. Man konstaterar att förordningen gett en liten förbättring av djurskyddet. Men det finns stora skillnader när det gäller genomförande av förordningen och strafföreläggande. Frågan är om Sverige med hedern i behåll kan hävda att man följer regelverket eftersom kontrollen är bristfällig.Och nu åker dräktiga kvigor till Pakistan och kortsiktiga grisproducenter vill importera smågrisar från Danmark
Kommissionen ska i september presentera en utvärdering av djurtransportförordningen 1/2005. I januari i år avrapporterade EFSA (European Food Safety Authority) sin utvärdering (som jag skam till sägandes inte läst). DG SANCO Direktoratet för hälsa och konsumentfrågor) lät 2010 en fristående konsult utvärdera EU:s djurtransporter när det gäller djurskydd, huruvida transportörerna använder navigationssystem och handelsflödet av djur och andra socioekonomiska effekter. Djurskyddet har förbättrats marginellt. Antalet döda djur och djur olämpliga för transport har minskat något, liksom andelen halta djur, skador och tecken på utmattning. De främsta förbättringarna gäller långa transporter d v s över 8 timmar. Även om förordningen kräver att transportfordonen ska vara utrustade med navigationssystem (för att kunna kontrollera resväg och tidsåtgång) är det 25 % som inte har utrustning. Kontrollen av myndigheterna är dålig. Förordningen har inte haft någon effekt på handeln med levande djur. Den internationella handeln har stadigt ökat under perioden 2005 till 2009. De stora skillnaderna mellan medlemsländerna när det gäller införande av regelverket och kontroll av efterlevnaden kan få allvarliga effekter på djurskyddet. Oseriösa transportörer kan välja transporter genom länder med bristande kontroll.
Sverige har ju valt att begränsa sina slaktdjurtransporter till max 8 timmar inom landet, med möjlighet till dispens för ytterligare 3 timmar. Detta är möjligt enligt EU:s transportförordning. Men det är viktigt att veta att för s k livdjur d v s djur som inte går till slakt gäller EU-förordningens tidsangivelser. Grisar kan exempelvis transporteras 24 timmar utan foder och vatten och kalvar 14 timmar. Det förekommer export av slaktdjur från Sverige och import av djur till Sverige. Frågan är hur långa transporter som tillämpas för dessa djur. Och sedan finns ju alltid smittskyddsaspekter på import och export av djur. Åter vill slaktsvinsproducenter importera smågrisar från Danmark, utan hänsyn till vad detta kan innebära för hälsoläget i Sverige. Så kortsiktigt och utan alla hänsyn till sina kollegor i Sverige.
En kommentar
En slakttransport ska vara i högst en minut och utföras av den ordinarie djurskötaren.
Men den är så ekologisk så den är förbjuden!!!Varför???????