En konsumentorganisation måste ärligt bidra till att ge konsumenter fakta för att dessa ska kunna göra medvetna val – om de vill

Jag anser det orimligt att en konsumentorganisation bedriver censur och undanhåller konsumenterna fakta. En konsumentorganisation har en skyldighet att bedriva konsumentupplysning och ge intresserade konsumenter en möjlighet att få relevant information. Jag talar nu inte om varumärkesinformation utan om miljö – och kvalitetsstandarder som är kontrollerade och certifierade av oberoende tredje part och accepterade av den offentliga myndigheten SWEDAC. Man måste ge upplysning om att s k konventionell produktion kanske använder bekämpningsmedel, men att det finns märkningar som stimulerar biologisk mångfald, vill minska användningen av bekämpningsmedel och säger nej till GMO. Det är att underkänna engagerade konsumenter att hänvisa till att flera märkningar skapar förvirring. Konsumentföreningen Stockholm har en märkningsbroschyr som föredömligt innehåller de märkningar som konsumenterna möter i detaljhandeln. Ursprungsmärkning måste också ges ett innehåll. Vad är det som skiljer regelverket mellan olika länder som säljer livsmedel i Sverige. När föreningen Djurskyddet Sverige för några år sedan tog fram en konsumentbroschyr för att hjälpa konsumenter som bryr sig om djurskyddsfrågor, var det självklart att ge information om alla de märkningar som finns på marknaden och också klargöra skillnaderna mellan Sverige och importländer i regelverk och tillämpning.

3 kommentarer

  1. Louise Ungerth
    Publicerad 19 januari, 2012 at 22:17 | Permalink

    Begriper inte. Vilken konsumentorganisation menar du?
    Tack förresten för beröm. Givetvis måste man informera om de märkningar konsumenter träffar på och vad de står för, så vida de inte är alldeles uppåt väggarna förstås.

  2. Per Andersson
    Publicerad 20 januari, 2012 at 20:33 | Permalink

    Hej men hur ska konsumenterna kunna välja mjölken är Dansk eler Fransk till 90 % eller EMV slakten är väl Finsk eller Danskägd. det går inte att välja svenskt eller Sigill för att rädda det svenska jordbruket. Inse att den svenska modellen BARA förstör för svenskt produktion i nu läget och att konsumenten BARA är intresserad av en sak (Iallafall till 98 %) nämligen billigt. lägg ner och ta pension innan alla kor flytt landet pga okunskap mvh Per Andersson

  3. Medvetna Val Mamman
    Publicerad 2 februari, 2012 at 22:04 | Permalink

    Bra blogg! Ser fram emot tydlig information om sätt att medvetandegöra kosten och dess betydelse för hälsan och livet! Tack!

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.