Axplock från Almedalen – citat och kommentarer

”Har Matlandet blivit pratlandet?” Ingela Stenson, United Minds. Berättigad fråga! Visst, det händer mycket, men svenska produktionen viker. Det är väl vackert att tala om export av Västerbottenost och Kalixrom (Ewa Björling), men det hjälper inte om vi ska behålla en levande svensk landsbygd.
”Svensk livsmedelsindustri behöver inte svenska bönder. Värdet ligger i förädlingen” Marie Söderqvist ny VD för Livsmedelsindustrierna, LI, omnämndes som Almedalens hetaste kvinna av tidningen Resumé. Hon hävdade att huvuddelen av svensk livsmedelsindustri är utlandsägd. Enligt LI:s hemsida så är det livsmedelsindustrierna som bygger värden i produkterna och att industrin trots allt förädlar 70 % av de svenska råvarorna. Med tanke på att mycket i Almedalen handlade om CSR och miljömärkningar så är det förvånansvärt att nya VD för LI inte inser att stor del av industrin faktiskt fortfarande är bondeägd och värden byggs även i primärledet.
”Vi klarar oss inte utan svenska bönder” Johan Andersson, VD för KLS Ugglarps slakteri ägt av Danish Crown, men bygger helt på svensk köttråvara. Utan svenska bönder flyttar industrin utomlands!
”Världen klara sig inte utan bönder” Karin Hallgren, Svensk Mjölk.
”Ja, Ja, Ja, Ja” det behövs en gemensam jordbrukspolitik och budget inom EU. Så sa Åsa Odell, LRF, Pierre Schellekens, EU-kommissionen Sverige, Thomas Dahlman, landsbygdsdepartement och Staffan Nilsson, ordförande i ESK (EU:s ekonomiska och sociala kommitté)
”Det är vulgärproganda att EU:s jordbruksbudget utgör 40% av EU:s budget och går till 5 % (2-3 %?)av befolkningen d v s bönderna. Jordbruksbudgeten utgör 0,4 % av EU:s BNP” Pierre Schellekens. Uttalande med anledning av att Birgitta Ohlsson varit interjuvad i Europahuset tidigare under dagen. Och vi (jag) lever med Birgitta Ohlsson också som konsumentminister.
”Man måste vara uthållig! När avsändaren tröttnar, då gäller det att fortsätta” Magnus Kindbom, statssekreterare. ”Sveriges bönder på väg mot världens renaste jordbruk!” LRFs kampanj på 90-talet är ett exempel på att LRF tröttnade när mottagarna började förstå budskapet.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.