Konsumenten i centrum?

Just nu remissbehandlas en utredning om det framtida konsumentstödet (SOU 2012:43). Utredare är Elisabeth Tandan, tidigare VD för Aktiespararna. Frågetecknet är motiverat med anledning av utredarens förslag, som innebär att Konsumentverket (KOV) i huvudsak ska återta rollen som konsumenternas stöd. Så var situationen innan EU-inträdet. Då drev Konsumentverket tidningen Råd & Rön och testverksamheten. Under början av seklet hade man också bl a uppdraget att marknadsföra ekologiska livsmedel. Efter EU-inträdet bildades Sveriges Konsumentråd, eftersom EU-kommissionen, med all rätt inte accepterade att en myndighet representerade konsumenterna. Sveriges Konsumentråd har blivit Sveriges Konsumenter, tagit över Råd & Rön och driver konsumentvägledning. Den nuvarande regeringen har fråntagit myndigheterna en opinionsbildande roll. Trots detta förekommer inte sällan att generaldirektörerna deltar aktivt i den allmänna debatten. Nu föreslår utredaren att Konsumentverket får en central roll i rådgivningen till konsumenterna och Konsumentverket andas morgonluft. Det känns som att återgå till ruta ett. Staten kan knappast vara konsumenternas språkrör. Risken är också överhängande att kommunerna drar ned sin egen konsumentnära rådgivning, när den centrala myndigheten tar över. En del av uppdraget var också att underlätta val av produkter med hänsyn till etiska och miljörelaterade aspekter. Utredaren har nog inte förstått att hållbarhetsaspekterna kräver mycket mer än att Naturvårdsverket får rollen att ge råd om miljöaspekter. Skrivningarna inom detta område imponerar verkligen inte. Djurskydd är inte bara etik, utan en del av kravet på friska djur och minskad risk för antibiotikaresistens.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.