Vem skulle tro att en majoritet av svenska konsumenter föredrar svensk korv och skinka – kanske inte matjournalisterna, som skulle gissa Italien; Spanien eller Tyskland. Men konsumenterna värdesätter ursprung. På Svenskt Kötts presseminarium i måndags presenterades en konsumentstudie (web-enkät drygt 1000 personer) som visar att 65 % förknippar bra charkuteriprodukter med Sverige. Rökt skinka och bacon hör till favoriterna. Hos yngre har charkuterier gått från vardaglighet till lyx. Att köttet kommer från lokala gårdar är viktigt för 52 % och stockholmarna vill veta mest om djurhållning, smak och köttinnehåll och ha fler produkter att välja på. På presseminariet serverades läckerbitar inspirerade av kocken Viktor Westerlind. Jag tycker mycket om korv och har haft förmånen att genom Slow Food göra egen korv hos Taylor and Jones och vara med några gånger på Korvakademins evenemang. Men det lär bli brist på svensk julskinka. Tyvärr ett tydligt tecken på att den svenska grisuppfödningen har tappat.
En kommentar
Jag läser till min glädje på Louise konsumentkoll att Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm uppmanar till att välja svenskt. Smärtgränsen är nådd när det gäller bristande självförsörning av inhemska livsmedel. Landsbygden dör och vi klarar snart inte att hålla våra beteesmarker och vårt landskap öppna. Titta på vad handeln gör i Storbritannien: Buy Brittish.