Sveriges konsumenter och Råd & Rön har varit i London och hälsat på Consumers International, CI, den internationella konsumentorganisationen och den engelska konsumentorganisationen WHICH? Which är den största konsumentorganisationen i EU (att jämföra med att engelska djurskyddet RSPCA också är störst i EU) och namnet på konsumenttidningarna, som har 620 000 prenumeranter (medlemmar) och närmare en miljard i omsättning. Prenumerationerna plus ett antal andra tjänster finansierar verksamheten som har 500 anställda totalt. ”Which finns för att göra individer lika mäktiga som de organisationer, som de måste hantera i det dagliga livet”. Man fokuserar på konsumenternas behov, mer än att testa produkter. När marknaden inte fungerar, så agerar man. En gigant som har fri tillgång till BBC utan kostnad. Det är m a o stor skillnad mot Sveriges Konsumenter (SK) och råd & Rön. SK är en federation, med medlemsföreningar, som inte alltid hänger med på tåget. Dessutom är man i behov av statligt stöd. De nordiska konsumentorganisationerna har likartad form. Men det finns mycket att lära av WHICH när det gäller att driva framgångsrika kampanjer. Eftersom verksamheten är kraftigt konsumentstyrd driver man inte hållbarhetsfrågorna. Det får någon annan NGO göra. Vågar man inte som konsumentorganisation föra diskussionen om att man som konsument också har ett ansvar och kan påverka utvecklingen. Många, men kanske inte alla, vill faktiskt. Visst skulle det vara härligt för SK att ha 100 000 personliga medlemmar, men kommer man då avstå från att driva hållbarhetfrågor eftersom det kan uppfattas som ”obekvämt”. Sannolikt inte, hoppas jag. CI kanske kan vara intressant, eftersom man prioriterat antibiotikaresistens och livsmedel (se tidigare blogg)