Hur är det med omvärldsanalysen Rolf Annerberg?

På ett seminarium i Alnarp i veckan presenterade konkurrenskraftutredaren Rolf Annerberg en del slutsatser och förslag kring utredningen, som ska avlämnas till landsbygdsministern i början på mars. Inte för att jag var i Alnarp men citaten från Land Lantbruk och ATL inger oro. ”Sverige måste bli mer likt EU”. Har utredningen inte tagit till sig något av vad som hänt senaste halvåret eller den debatt och de inlägg som gjorts i frågan? Vill man slå undan benen på skälen till att köpa närproducerat? Vill vi att Sverige ska öka sin antibiotikaförbrukning till djur? Det är synnerligen allvarligt att man betraktar djurskydd som något emotionellt. Har man helt missat sambandet mellan djurskydd, djurhälsa, antibiotikaförbrukning och risken för antibiotikaresistens. Detta är ett budskap som framförts av forskare vid SLU och intresseorganisationer i Veterinärtidningen, på SvD Brännpunkt, DN Debatt och i Göteborgsposten i november 2014. Vilka intressen och experter är det som Rolf Annerberg lyssnar på? Han borde kanske lyssna på Björn Olsén (se tidigare blogg). I Alnarp talade Annerberg fortfarande om svensk grisproduktion som det stora problemet, när det är svensk mjölkproduktion som i dagsläget är den mest hotade. När det gäller svensk köttproduktion så ser vi en tydlig ljusning. Första halvåret 2014 minskade importen av gris – och nötkött (6 – 7 %). Konsumtionen av kött minskade 3 – 4 % (exkl. lamm). Det är bra. Vi ska äta mindre men bättre kött. 68,5 % av det konsumerade grisköttet är svenskt (inte 50 % som ibland hävdas). Och tendensen håller i sig. Och om Annerberg talar om handelns makt, så måste man väl ändå uppmärksamma f f a ICA:s profilering av svenskt kött och annonserna kring den svenska julskinkan. Konkurrenskraftutredningen får inte beröra skatteområdet. Är det behovet av konkreta åtgärder, som förmår Annerberg att ge sig på svenska djurskyddsregler. Ska Konkurrenskraftutredningen ligga till grund för en svensk livsmedelstrategi är vi många som är oroliga.

Organisationen World Animal Protection har nu i januari skickat in sina synpunkter till regeringskansliet
– I betänkandet bör tydligt framgå vad som avses som värdeskapande i det svenska jordbruket, trädgårdsnäringen och livsmedelsindustrin. Ett starkt djurskydd har länge ansetts vara ett av de starkaste mervärdena inom svensk livsmedelsproduktion, men lyfts här i första hand som en begränsande faktor
– Vi saknar en tydligare diskussion kring kopplingen mellan ett gott djurskydd och god djurhälsa och den förebyggande effekt ett gott djurskydd har på exempel antibiotikaanvändning
– De saknas resonemang kring hur en sänkning/harmonisering av de svenska djurskyddreglerna går ihop med en växande konsumentmedvetenhet samt de stora folkhälso – och miljöutmaningarna.

I GP i november 2014 skrev Vi Konsumenter, Sveriges Konsumenter, Medveten Konsumtion, WWF, World Animal Protection och Djurskyddet Sverige:
Det finns ett viktigt samband mellan svenskt djurskydd, friska djur och antibiotikaanvändning. Sverige har EU:s lägsta antibiotikaförbrukning per kilo kött.
Den nya landsbygdsministern Sven-Erik Bucht ska forma en svensk livsmedelsstrategi. Det är angeläget att landsbygdsministern och den utredning, som utreder svensk livsmedelsproduktions konkurrenskraft förses med ett sakligt och bra underlag. Speciellt som utredningens delbetänkande i juni ifrågasatte svenska särbestämmelser, exempelvis djurskyddslagstiftningen, om dessa inte kan motiveras.
Andelen antibiotikaresistenta bakterier hos svenska djur är i ett internationellt perspektiv mycket låg. Situationen ser helt annorlunda ut i länder som exporterar kött till Sverige, det vill säga hög antibiotikaförbrukning, stor spridning av resistenta bakterier hos djuren i ofta högintensiva system. Dålig djurvälfärd täcks över med antibiotika i många EU-länder.
Det kött vi ska välja ska bidra till minskat ekologiskt fotavtryck, vara producerat med hög grad av livsmedelsäkerhet, ska främja och beakta god djuromsorg och främja friska djur. Vi ska uppfylla det svenska generationsmålet det vill säga vi ska inte flytta våra miljö- och hälsoproblem utanför landets gränser.
Den nya regeringen har tydligt uttalat att man vill utforma en livsmedelstrategi som innebär en ökning av svensk och ekologisk livsmedelsproduktion och konsumtion. Att då föreslå åtgärder som nedmontering av svenskt djurskydd kan försämra livsmedelssäkerheten, öka problemen med antibiotikaresistensen i djurhållningen och minska förtroendet för svenska livsmedel.

6 kommentarer

  1. Edvin Gunnarsson
    Publicerad 11 februari, 2015 at 21:12 | Permalink

    Hej,
    Som konsument kan man nog hitta bra mat även efter konkurrensutredningen.
    Kanske kan man som producent även börja tjäna pengar.
    mvh

  2. Publicerad 12 februari, 2015 at 11:07 | Permalink

    Men som konsumentförening värnar vi inte bara konsumenterna utan också djuren och hållbarheten. Den viktigaste är att vi inte flyttar ut miljöproblem – djurskyddsproblem och klimatpåverkan till andra länder genom import av livsmedel – det s k av riksdagen beslutade generationsmålet. Det förutsätter att svenska konsumenter väljer svenska livsmedel producerade på ett hållbart sätt. Monterar vi ned djurskyddet till EU:s nivå och får sjukare djur får vi bara förlorare – djuren, miljön, bönderna och konsumenterna. Och vad är det som säger att handeln ska välja svenskt då och ge bönderna mer betalt?

  3. anders m
    Publicerad 13 februari, 2015 at 9:17 | Permalink

    Enligt statistiken från svensk handel så ökar Lidl och andra lågpris affärer samtidigt som coop och dessa affärer sliter ont och gör många miljoner i förluster.Det importeras 102.000ton ost till sverige dom sista 12 månader.Svenska folket börjar få ont om pengar.Det blir mer och mer som får det tufft och i det läget kan dom inte bry sej om kvaliten utan det är plånboken som styr deras val av maten.Och där måste vi vara klarsynta och välja väg.I din värld så kommer djuren att få det fint o sött men den svenska produktionen klara att sälja till 15 till 20 % av folket resten måste importeras.Det kan väl inte vara meningen att vi skall ha en nisch av svenska livsmedel och resten skall importeras.Men du ger svaret ,DET ÄR BRA ATT KÖTTKONSUMTIONEN MINSKAR!!!!!

  4. Publicerad 13 februari, 2015 at 10:29 | Permalink

    Ja det är bra att köttkonsumtionen minskar, men det som föreningen Vi Konsumenter jobbar med tillsammans med Naturskyddsföreningen, WWF, Djurskyddet m fl är att vi ska äta mindre men bättre kött d v s välja svenskt. Om du läser tidigare bloggar framgår detta jättetydligt. Har du varit inne i en Lidl-butik nyligen. Väldigt mycket har hänt sedan Lidl kom till Sverige. Man har ett eget EMV på mjölk Ängen som är svensk mjölk. Man har mycket Scan-varor och mycket svenskt kött. Jag har tänkt om när det gäller Lidl. COOP däremot har gått ut med stora annonser kring billigt anonymt kött. Då skrev vi ett skarpt brev till COOP och ifrågasatte deras fokus på pris och kött (läs på http://www.vikonsumenter.org). Nu ser jag mer av svenskt kött i COOPs annonser. Du nämner inte ICA som satsat starkt på svensk kött. Osten är ett problem. Jag har tjatat på Arla och Svensk Mjölk/LRF Mjölk på att ursprungsmärka svensk ost, så att vi konsumenter åtminstone har en chans att välja svensk ost. Och så måst man berätta om vad som gäller för svenska kor. Sveriges bönder måste se till att man åtminstone har svenska konsumenter som vänner. Det har man till stor del idag, men förtroende kan snabbt förbrukas om man agerar klumpigt. Då försvinner skälen till att köpa svenskt och betala mer vilket konsumenterna gör idag.

  5. anders m
    Publicerad 14 februari, 2015 at 9:16 | Permalink

    Jag har som vana att besöka olika affärer och kolla runt lite.Har även kontakt med svensk hadeln som har statistik på handels utveckling.Den borde du läsa och där förstår man att i detta högkostnads land så har vi problem att konkurrera med länder med lägre kostnader.Sen finns det en klick människor i sverige som har en ekonomi som gör att dom köper dyrare mat men dessa är bara en liten klick ska vi producera till den stora massan i sverige då är det enbart priset som styr deras handlande.Detta visar statistiken helt tydligt.Med detta faktum om Arla höjer k mjölken med en krona i affärerna så får bonden 0,8 öre i höjd avräkning så måste vi alla inse att det är problem.Om arla höjde priset med 15.50 i affären påmjölken och 155 kr kg på osten då fick bonden sin krona som behövs men då tror jag även dina kompisar i den okänsliga kundgruppen skulle klaga.Så hur får vi ett ok pris till bonden?

  6. anders m
    Publicerad 14 februari, 2015 at 9:21 | Permalink

    15.50 x .20% som går till moms=3.10kr 12,40kr x 0.8 = 0,99 öre Då får bonden sin krona

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.