LRF:s verksamhetsberättelse 2014 – några reflektioner

Jag har läst Land Lantbruks intervju med Helena Jonsson, Nils Björid och Anders Källström. Jag håller fullständigt med Helena, att LRF:s styrka visar sig verkligen i krissituationer. LRF:s insatser vid branden i Västmanland var imponerande och fantastiska.
Jag har ett flertal gånger i samband med konkurrenskraftutredningen kritiserat utredaren för bristande aktuell omvärldsanalys (senast 10 april och i januari då Annerberg var på Alnarp). Nu gläder sig LRF åt ICAs annonser kring julskinkan som ett paradigmskifte. Och precis som Björid säger, har detta smittat av sig på lågpriskedjor som Lidl (som jag träffade häromdagen). Som konsument gläder jag mig att det blir allt lättare att hitta svensk kött och chark med svensk köttråvara. Svensk Fågel har ju haft sin svenskmärkning med gula pippin i många år. Nu väntar jag på ursprungsmärkning av mejeriprodukter. Men det kräver att Arla tar i med hårdhandskarna mot medlemmar som skiter i lagstiftningen och olagligt köper medicin över nätet. Kan jag lita på att Lantmännen har svenska råvaror? Jag hittade ju deras marknadsföring av Majas kyckling från Holland, Tyskland eller Polen!!

”Vi ser nu frukterna av 25 års arbete. Det finns anledning att hålla i det arbetet och stå upp för att Sverige har en djurhållning av världsklass” säger Helena Jonsson. Men budskapet från LRF har inte uppfattats så. Det något otydliga budskapet om modernisering av svensk djurskyddslagstiftning har utan tvekan tolkats, som att man vill tumma på vissa grundläggande djurskyddskrav. Vad menas egentligen med att man säger ja till bete och lösgående suggor, men nej till en detaljerad lagstiftning. Och det finns annat att reagera på. Ska vi ha samma utrymmeskrav för svenska grisar som resten av EU, fastän vi vet att detta ökar risken för ohälsa. Detta är en av ingredienserna i kontrollprogrammet gris. Därför min rubrik på bloggen 6 mars ”Köp svenskt griskött – lika bra som i resten av EU och få lite antibiotikaresistens på köpet!”. Och så det konstiga argumentet, som även framförts av Kristina Yngwe (C ). Varför ska det vara svårt att marknadsföra och ta ut ett mervärde med svensk lagstiftning? LRF ska ju jobba för alla Sveriges bönder! Titta på ICA:s julskinkeannons!

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.