Hur ska det gå med den svenska osten?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Turbulensen och bråket kring de svenska hårdostarna Präst, Grevé och Herrgård gör det inte lättare att öka andelen svensk ost på den svenska ostmarknaden. Alldeles för mycket energi går åt till konflikten mellan mejeriföretagen. En energi som skulle ha satsats på marknadsföring av våra främsta goda hårdostar. Mejeriföretagen Arla, Norrmejerier och Falköping vill ta över och förädla varumärkena, men Lactalis-ägda Skånemejerier har protesterat på olika sätt sedan länge. Jag vet inte vem som har rätt. Men det känns väldigt olustigt att krig mellan bondeägda mejeriföreningar (inte företag) bidragit till turbulensen. Nu har Konkurrensverket dessutom förbjudit Arla, Norrmejerier och Falköping att ta över. Det skulle drabba konsumenterna säger Konkurrensverket. Jag vet inte om jag håller med. Vi Konsumenter vill ha svensk ost, som kommer från svenska kor, som betat sommartid. Och jag vill att detta tydligt ska framgå för att underlätta valet. World Animal Protection frågade svenska konsumenter för några år sedan. En stor majoritet ville ha korna på bete. De som tyckte det vill säkert ha det bekräftat när man väljer sin ost.

Jag har bloggat ett otal gånger i ostfrågan. Nu har man i alla fall ändrat marknadsföringen och talar om att de tre ostarna bygger på svensk mjölk. Tidigare förstod jag inte varför man skulle säga att varumärket var ägt av Svensk Mjölk. Tack för det! Men nu då – vad händer? Vem ska ta ansvaret för en kraftfull marknadsföring av svenska flaggskepp på den svenska ostmarknaden?

Samma dag som min man Bosse dog 15 februari, var jag inbjudan av LRF Mjölk till ett möte på ostfestivalen kring hur man skulle jobba med att öka den svenska andelen på ostmarkanden. Jag kunde givetvis inte vara med. Vad hände sedan? Vad kan LRF Mjölk göra? Att svensk ost bara har 42 % marknadsandel är verkligen inte bra. Det har dessutom stor betydelse för den svenska mejerimarknaden, eftersom det går åt tio kg mjölk liter per kg ost. Vad säger ägarna till mejeriföretagen.?

I onsdags hade jag house-warming i min nya våning. Jag bjöd på nässelsoppa, gott bröd och ost – Prästost, lagrad 24 månader, Västerbotten och Wrångebäcksost. Gott men dyrt.

En kommentar

  1. Jessica Ekström
    Publicerad 7 maj, 2019 at 19:33 | Permalink

    Bra skrivet Gunnela och tack för trevligt sällskap på resan hem och till Jönköping och Jordbruksverket!! Underbart att höra att du har haft ”invigning” av ditt nya hem! Allt gott Varmaste hälsningar från Jessica

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.