Aldrig mer Mekonomen på Valhallavägen!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Går man in Mekonomens hemsida, hittar man under reklamationer och klagomål en rubrik ”Dåligt bemötande” Intressant! Det verkar vara något som behövs som rubrik. För min del är dåligt bemötande nästan ett understatement. Jag har skickat mitt klagomål och väntar på Mekonomens reaktion. Och vad är orsaken?

I några år har jag förvarat mina bildäck på Mekonomen på Valhallavägen. De var billigare än en annan däckverkstad. Men nu är det definitivt slut med det. En gång när jag hade jag bokat tid för däckbyte, visade sig att däcken inte fanns på plats. Jag fick vänta halva dagen innan däcken behagade levereras från lagret. Mekonomverkstaden försökte övertyga mig om att bromsbackarna behövde bytas, men en second opinion, min ordinarie verkstad, förkastade detta. I våras skulle jag byta till sommardäck. Jag gjorde några ärenden och kom tillbaka efter överenskommelse efter en halvtimme för att hämta bilen. Utan att meddela mig på något sätt, säger verkmästaren då att de saknar det fjärde däcket. Han säger att det minsann inte är hans fel, utan att leveransen skulle bara ha lastat av tre däck. Och hur sannolikt är det? Jag berättar att jag inte kan åka kommunalt och har långt hem. Men han blir bara arg och säger att han inte kan tala om när däcket kommer och när bilen är färdig. Jag börjar gå hemåt, men vänder tillbaka. Och då har plötsligt det fjärde däcket dykt upp. Ingen ursäkt utan bara ovänligt bemötande.

Men rekordet slogs i veckan. Min bil gick inte igenom besiktningen på grund av ett bromsok satt löst (sannolikt hade min ordinarie verkstad missat). Fanns ingen tid på verkstäder på Värmdö, så jag fick åter boka en tid på Mekonomen på Valhallavägen. Jag kör in från Ingarö och kommer kl 8. Jag ber om att han kan ta min bil tidigt, eftersom jag inte kan åka kommunalt och har långt hem. Jag påminner honom om den liknande situationen i våras. Då blir han fullkomligt rasande, skäller ut mig, vägrar lyssna, kör ut min bil igen ur verkstan och skriker att han inte tänker laga min bil. ”Det kan ju ta hela dan”. Ja, ha vad göra nu då?

Men historien får ett lyckligt slut. Jag kör till Mekonomen på Tegeluddsvägen som delar lokal med Bilprovningen. Det ser tomt ut. Jag går in på Bilprovningen och de berättar att Mekonomen har gått i konkurs. De oerhört vänliga människorna på Bilprovningen hissar upp bilen och visar att det tydlig saknas två bultar på vänstra bromsoket. De hjälper mig med telefonnummer till två verkstäder och häftar på ett rabattkort på 100 kr för efterkontroll. Jag kör till Speady på Valhallavägen. Åter vänliga människor. ”Kom tillbaka om tio minuter!” Problemet är att de inledningsvis inte hittar bultar med rätt dimension. Japanska bilar har annan dimension än europeiska. Jag tar en kopp kaffe och så meddelas glatt att de har hittat rätt. Det tar fem minuter att skruva i. ”Och vad kostar detta?” frågar jag. Glöm det blir svaret. Stort, stort tack! Jag har meddelat Speady att de fått en ny kund för däcklagring med byte. Tillbaka till Bilprovningen. Jag tackar för all hjälp och får bilen godkänd med 100 kr rabatt. Ett lyckligt slut på morgonens hemska vedermödor. Nu återstår bara det otrevliga med att hämta vinterdäcken på Mekonomen.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.