Med all respekt för de fyra företrädarna för kristna organisationer, som i en debattartikel i DN i fredags, vill avskaffa latent islamofobi och svårigheter för judar och muslimer att utöva sin religion, men det är beklämmande att man inte skaffar sig mer fakta om s k religiös slakt. Slakt utan bedövning är vetenskapligt dokumenterat som ett allvarligt djurskyddsproblem. Därför gäller som grundregel i EU:s djurskyddslagstiftning att djuret ska vara bedövat innan det slaktas upp. Undantag medges bara av religiösa skäl. Det är inte tillåtet, som idag sker på många håll i EU, att man rutinmässigt av effektivitetsskäl slaktar får och nötkreatur utan bedövning. Sverige, Schweiz, Norge och Island har förbud mot slakt utan bedövning. Lituaen hade tidigare samma förbud. I Sverige accepterar en majoritet av muslimerna halal-slakt med bedövning. Judarna i Sverige accepterade också koscher- slakt med elektrisk bedövning på 1950-talet fram till 1979. Då förbjöds elektrisk bedövning av nötkreatur i Sverige i huvudsak av djurskyddsskäl. http://www.dn.se/debatt/ar-vi-beredda-att-alska-juden-och-muslimen-1.1141804
I våras mötte jag Lotta Berg, SCAW (Nationellt Centrum för Djurvälfärd), SLU på stationen i Nässjö, som berättade att judarna i Sverige faktiskt accepterade koscherkött från elektriskt bedövade djur under 50 – 70-talet. Hon skickade mig sin artikel från en tysk rapport från 2005. Slakt utan bedövning förbjöds av djurskyddsskäl i Sverige 1937. Att beslutet skulle vara en effekt av påtryckning från tyska nazister finns inget bevis för. Elektrisk bedövning av nötkreatur introducerades i Sverige under 50-talet och accepterades av den judiska församlingen. Tre kända rabbiner i Israel hade också gett grönt ljus, eftersom det bedömdes att djurets kunde vakna upp efter bedövningen utan att vara skadat. Men 1979 förbjöds elektrisk bedövning av nötkreatur i Sverige. Vad man kan förstå av Lottas artikel, ifrågasätts av judarna om förbudet var motiverat av djurskyddsskäl. Djurskyddsföreskrifterna för slakt har sett över vid ett flertal tillfällen sedan 1979 och förbudet mot elbedövning av nötkreatur har dock kvarstått. Elbedövning är tillåten för gris, får och fjäderfä. Men enligt Lotta pågår ett utvecklingsarbete kring elektrisk bedövning av nötkreatur i Nya Zeeland, som kanske skulle göra det möjligt för judar och muslimer att acceptera någon form av bedövning innan man lägger halssnittet.
Frågan kring religiös slakt verkar aldrig dö och jag har skrivit flera bloggar i frågan genom åren. När jag möter inlägg, som det i DN i fredags, så undrar jag verkligen om de fyra kristna representanterna vet vad man talar om. Man hävdar att riksdagsledamöter vet att det går att kombinera religiös slakt med modernt krav på djurskydd. Hur då undrar jag? Menar man den halal- slakt som tillämpas i Sverige med bedövning så är den fullt acceptabel. Men eftersom man hänvisar till övriga Europa, så önskar jag att de skulle få se hur det går till när man slaktar djur utan bedövning. Djuret fixeras starkt eller vänds upp och ned i en roterande tunna. Efter halssnittet kan djuret vara vid fullt medvetande i upp till fyra minuter. Jag har själv bevittnat koscherslakt i USA och sett flertal videos och bilder från hantering av nötkreatur i samband med slakt utan bedövning. Att kalla detta för modernt djurskydd är djupt kränkande mot djuren som drabbas och oss som verkar för ett bättre djurskydd. Man måste acceptera vetenskapliga bevis för allvarligt djurlidande. Det Europeiska djurskyddet (Eurogroup for Animals) la oerhört mycket krut på att försöka få ett totalt förbud mot slakt utan bedövning när den nya slaktförordningen processades inom EU förra året. Eurogroups medlemsorganisationer tycker frågan är så viktig att man inte accepterar att Eurogroup stöder någon form av kompromiss d v s accepterar riktlinjer för obedövad slakt.
11 kommentarer
Tack för dessa klargöranden. Nu skulle man gärna höra ett svar på detta från författarna av DN-artikeln.
Varför vill man inte bedöva djuret vid halalslakt och koscherslakten, där det inte handlar om effektivitetsskäl? Går avblodningen snabbare/bättre om djuret inte blivit bedövat eller om inte hjärtat slutat att slå? Blir det någon skillnad på kvaliten på köttet?
Jag är ingen expert eller har tillgång till de texter som åberopas av muslimer och judar. Om hjärtat slår så anses kroppen tömmas på blod lättare och blod anses vara orent. Detta är gammal kunskap, som ifrågasätts. Jag välkomnar gärna någon som har bättre kunskap än jag i denna fråga.
Jag föder själv upp lamm och ryser vid tanken att de skulle behöva skäktas utan att vara bedövade först. Jordbruksverket har idag (bra jobbas jordbruksverket)gått in med ett mycket informativt inlägg i denna helt vettlösa debatt där djurskyddet får stå tillbaka för människors sedvänjor. Att artikeln i DN är skriven av kristna är inte förvånande eftersom de kristna ser sig som skapelsens krona med djuren som något lägre stående som vi kan behandla efter behag, tradition eller kulturell/religiös sedvänja.
Lägg gärna upp inlägget här så ser ni bl.a. svaret på frågan om avblodningen som t.o.m. kan gå snabbare vid bedövning.
Trevlig blogg
Tack Birgitta för tipset om jordbruksverket. På http://www.jordbruksverket.se/amnesomrade/djur/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html hittar jag det jag frågade om:
”Forskning bekräftar att djuren inte blöder ur snabbare om de är vid medvetande när halssnittet läggs. Bedövningen kan tvärtom underlätta själva avblodningen i och med att medvetslösheten gör att djuret är avslappnat i muskler och blodkärl.
Om djuret är vid medvetande kan smärta och stress utlösa kramp. Det kan innebära att avblodningen försvåras och blod låses in i muskler och kärl. Det kan i sin tur påverka köttkvaliteten negativt. Forskning visar också att avblodningshastigheten inte påverkas av om hjärtat har slutat att slå.”
Tack Birgitta
Gå in på Jordbruksverkets hemsida http://www.jordbruksverket.se så hittar man mer fakta kring slakt med och utan bedövning. Där finns också svar på frågan om avblodning på bedövade resp obedövade djur. Avblodning försämras inte av bedövning snarare tvärtom.
Tack för ditt arbete! Det betyder så otroligt mycket.
Tack Gunnela, för ett bra blogginlägg –
vore kanske angeläget att få det spritt genom fler kanaler.
Jag hoppas att den pågående djurskyddslagsutredningen kommer fram till den enda tänkbara ståndpunkten – att Sverige skall ha kvar sitt förbud mot obedövad slakt för överskådlig tid framöver. Vi värnar om både djur och människor och att hålla djuren skyddade från detta onödiga lidande är inte en form av fördold rasism som några vill hävda.
Det är praktiskt tillämpat djurskydd och inget annat.
Ingreppet vid halal- och koscherslakt har jämförts med ett stort kirurgiskt ingrepp utan bedövning. Helt oacceptabelt. Men även den ”vanliga” slakten är oacceptabel. Titta på grisarna som står och väntar i korgen på väg ned till koldioxiden och kvävningen. Se rädslan i deras ögon. Finns i Djurrättsalliansens Ett liv som gris. Och alla små ”djurbarn” som ska in i detta helvete när de knappt kan ta sig fram av rädsla och förvirring och ibland misshandlas för att de inte förstår vart de ska ta vägen. Ibland går det snett när de ska dödas. Finns inget alternativ till
att sluta att äta upp dessa varelser.
För mig är denna fråga så självklar!!!
Klart att djurplågeri INTE ska accepteras!!!!
Ska man acceptera allt i religionens namn?
Ska vi då acceptera att muslimska kvinnor stenas till döds i EU därför att detta är ett religiöst påbud i islam när en muslim varit otrogen?
DETTA HAR GÅTT FÖR LÅNGT!
religiösa stollerier har tagit för står plats.
Vi har sluppit kristendomens ok och nu är det alltså islam som ska bli vårt nya.
Till Hanna, jag vill påminna dig om att det var kristna som skrev artikeln om att tillåta halal slakt. Som sagt är halal slakt tillåtet i Sverige, enda skillnaden mot för vanlig slakt verkar vara att man säger ”Bismillah” (I Guds namn). Det är inget hinder att djuret är nedsövt. Så länge inte djuret dött av behandlingen innan snittet lagts så finns det inget som hindrar en muslim från att äta det.
Här har du referenser.
http://islamqa.com/en/ref/88206/Christian%20slaughter