Ursprung och identitet

Jag lyssnade häromdagen på Ingela Stenson, känd trendanalytiker, i radioprogrammet Meny. Vi vill veta var maten kommer från och historien bakom. På Jordbruksverkets livsmedelskonferens i veckan, med temat ”Råvarans möjlighet att stärka konkurrenskraften” talade sig Eskil Erlandsson varm för livsmedelsexportens potential, men hemmamarknaden måste fortfarande vara basen. Konkurrensen är stenhård. ”Beskriv värdet av samhällsnyttan. Sverige har hög livsmedelsäkerhet och djuromsorg och miljötänk” sa Eskil. En utvärdering av Matlandet är på gång. Lisa Förare – Winblad, känd matnörd, ondgjorde sig över den tråkiga svenska kycklingen och konsumentpackad köttfärs i atmosfär. Men tror vi verkligen att svenska lantraser skulle vara möjligt att göra till en kycklingnisch. Tidigare försök till differentiering har tyvärr misslyckats. Frankrikes stora marknad ger möjlighet till att skapa utrymme för Label Rouge-kyckling. Enligt källa från köttindustrin är det till stor del handeln som bestämmer vilken typ av konsumentförpackning som ska dominera. Det var roligt att höra hur Findus satsar på konventionella klimatcertifierade grönsaker. Och nu gäller det att se till att Mackmyra whisky får tillgång till Sigill-certifierat korn. Norrmejeriers charmiga reklamfilm om Västerbottensosten visar hur viktigt det är att bygga en historia. Det kändes dock inte som Livsmedelsindustriernas LI:s vd Marie Söderqvist, som moderator, rent allmänt bubblade av entusiasmen, vilket kanske hade varit på sin plats. Och vad händer med identitet och ursprung när ICA och Arla satsar på EMV (egna märkesvaror)? Nu ska EU-kommissionen utvärdera effekten av EMV när det gäller konsumenternas valfrihet. Det ska bli intressant.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.