Svensk ost – en sorglig affär med stor potential

Det var rubriken på ett pressmeddelande som jag skrev med anledning av ett seminarium Vi Konsumenter ordnade 9 november 2021. Tyvärr är rubriken lika aktuell idag och frågan lika angelägen. Men nu är vi många som lyfter frågan som en del av lösningen på svensk mjölkproduktions konkurrenskraft. Vi är flera, som har lyft frågan i bl a utredningen Konkurrenskraft och ett starkt djurskydd. Jag pekade också på frågan på Vi Konsumenters seminarium i Almedalen den 26 juni. Och det blev verkligen napp. Jenny Lundström pekade på vad en ökning av svensk produktion av ost kunde innebära i form av flera svenska kor. Maria Forshufvud tidigare VD för Svenskmärkning tipsade om hur man kan lyfta mervärdet betande svenska kor. Arla sa att man jobbar med osten. – undrar bara hur? Marcus Frennemark i ATL 11 juli pekar på att om vi ökar försörjningsförmågan (inte svensk marknadsdel) från 39 till 50 % skulle det innebära ytterligare 23 000 kor. Rubriken är: Osten avgörande för den svenska mjölkens framtid. Så här skrev Markus Frennemark i ATL i november 2020. ”Beteskravet kunde ha varit mjölkens knorr”. ”Köttbranschen har uthålligt kommunicerat svenska mervärden så att både kunder och konsumenter tagit intryck. Det borde mjölkbranschen också kunna göra – men med ett slopat beteskrav blir det svårare”.

Så här skrev jag i pressmeddelandet i november för tre år sedan. Kanske ska vi upprepa seminariet i höst? Det verkar läge för det.
”Det svenska köttet har återhämtat sig efter minskningen efter EU-inträdet och har idag mellan 60 till 80 %:s marknadsandel av den minskande köttkonsumtionen i Sverige. För den svenska osten har det succesivt gått åt andra hållet. Vi äter mer ost i Sverige men allt mindre är svensk. Vid EU-inträdet hade vi en svensk marknadsandel på cirka nittio procent. Nu är bara cirka trettio procent av den ost vi äter med svenskt ursprung. Osten verkar ha hamnat helt under radarn när man talar om svensk självförsörjning alternativt försörjningsförmåga av mat. Det krävs tio liter mjölk för att göra ett kg ost, så inhemsk ostproduktion har stor betydelse. Och varför ska vi äta svensk ost?

Vi har gott om smakrika svenska ostar. Sverige är ett land som passar bra för att producera mjölk. Korna äter gräs och klöver, som vi människor inte äter och som växer bra i stora delar av Sverige. Svenska kor är friska och förbrukar mycket lite antibiotika. Dessutom har Sverige ett unikt krav på att svenska kor har rätt till bete sommartid.

Svenska mervärden är ett skäl för att välja svensk ost. Men mejeriföretagen har inte laddat den svenska osten med svenska mervärden, som svenska köttföretag har gjort. Man hävdar att konsumenterna inte kopplar osten till kon som producerar mjölken. Men glöm inte debatten kring antibiotika och halloumi-osten från Cypern för några år sedan. Cypern har den högsta förbrukningen av antibiotika till djur i EU. Konsumtionen av halloumi rasade. Det svenska beteskravet för kor är ett mycket viktigt mervärde som har bekräftats i flera konsumentstudier.
Produktionen av ost har minskat till förmån för tillverkning av mjölkpulver. Om det svenska köttet har vunnit framgång med att kommunicera svenska mervärden, lyser dessa med sin frånvaro när det gäller ost.”

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.