Skånemejerier har hörsammat signalen om låg marknadsandel på svensk ost, och säger sig vilja satsa på mer svensk ost. Norrmejerier har också deklarerat att man vill satsa mer på ost. Och det är väl bra. Men på Vi Konsumenters ostsamtal i veckan deklarerade Arla att en ökning av den svenska osten kräver investeringar, mer svensk mjölk, en stabil efterfrågan från marknaden, exportmöjligheter och konkurrenskraftiga produkter. Dessutom krävs exponering och marknadsföring. Min tolkning är att det är ingenting som är konkret planerat och ligger inom en nära framtid.
Över sextio procent av svenska konsumenter vill ha svensk ost. Man tror att sex av tio ostar kommer från svensk mjölkråvara enligt Ostrapporten från Svenskmärkning AB. Men hur ser det ut i verkligheten? Det är bara 24 procent av den ost vi äter som kommer från svensk mjölkråvara. Den största marknadsandelen har i dagsläget dansk ost med 26 procent. Svensk ost har olyckligt fastnat i mitten mellan premiumskiktet och lågprissortimentet. Den offentliga upphandlingen lyckas lite bättre. 53 procent av osten har svenskt ursprung
Konsumenter som vill välja svensk ost har det inte alltid lätt i matbutiken. Ursprungsmärkningen är ofta otydlig. Många tror att Arlas ostar är svenska. Men Arlas hushållsost är ett tydligt exempel, där man får vända på osten för att få reda på att osten kommer från danska Arla-gårdar. Och det var den danska hushållsosten som kampanjades av ICA och nu också av COOP. Och mycket av exempelvis den skivade osten i ostdisken är anonym. Jag köpte Arlas färskost och ser att den är gjord i Danmark på mjölk från EU. På Vi Konsumenters ostsamtal i onsdags kommenterade Arla inte den tydliga signalen om att ursprungsmärkningen är otydlig. ”Att få till en enhetlig ursprungsmärkning är som att gå på promenad med fyra katter” sa Sören Persson, Vi Konsumenters ostexpert.
Ostproduktion har stor betydelse för svensk mjölkproduktion då det går åt ca 10 liter mjölk för att få ett kg ost. I samband med utredningen Konkurrenskraft och ett starkt djurskydd, lyfte Roger Petersson, World Animal Protection och jag flera gånger den svenska osten. Vi skrev också en debattartikel i Food Monitor i samband med överlämningen av utredningen den 29 augusti. Att det svenska beteskravet för kor är ett starkt mervärde bekräftas av Åsa Domeij, Axfood och COOP skrev under vår debattartikel om att behålla betet för kor i maj i år. En konsumentstudie av SLU har också visat att konsumenterna värderar bete för kor kopplat till ost. Ett mervärde måste kommuniceras. Många vill ha ost från betande kor. Det har ju bl a finska Valio konstaterat som betalar mer för mjölk från betande kor. Det gör inte Arla. Men vi som konsumenter vill känna trygghet i att svensk ost kommer från betande kor. Riksdagen har beslutat att vi inte ska överlåta till marknaden att skydda våra djur. Till det har vi en djurskyddslag från 2018.