Vad menar Lantmännen med ursprung?

Samtidigt som det pågår en intensiv debatt i tidningen Land Lantbruk om att Lantmännen Axa har thailändsk kyckling, finska ägg och vete från Kazakstan i sina produkter, så annonserar Lantmännen i Livsmedelverkets tidningsbilaga Mat & Hälsa om värdet av att veta var maten kommer från. Enligt Lantmännens annons borgar 44 000 svenska lantbrukare på ett unikt sätt för ursprung, innehåll och egenskaper i de produkter,som Lantmännen producerar. Unikiteten verkar ligga i att den ena handen inte vet vad den andra gör inom Lantmännen – pinsamt.

”Att äta sunt är också att veta var maten kommer från.” säger Lantmännen i sin helsidesannons i tidningsbilagan Mat & Hälsa. Som undertecknare står bla AXA, Kungsörnen och Kronfågel. I mer än 20 år har svenska bondeägda företag investerat i unika mervärden. Lantmännen var en aktiv aktör i såväl antibiotikafrågan som djuromsorgsfrågor på 80 – 90 – talet. Nu väljer Axa thailändsk kyckling som alternativ till Lantmännen ägda Kronfågel. Kronfågel som 1987 startade nuvarande Svensk Fågels djuromsorgsprogram. Och Scan som 1985 startade ett unikt djuromsorgsprogram slaktar Belgisk Blå. Var finns diskussionen om strategi och trovärdighet?

Än en gång får vi tacka lantbrukpressen för att man tar tag i frågorna kring trovärdigheten kring våra svenska livsmedelsföretag. Ett grundkrav måste åtminstone vara att man är ärlig i informationen om ursprung. Sedan EU-inträdet och en konkurrensutsatt marknad, är det självklart att en ursprungsmärkning är en förutsättning för att svenska konsumenter som värdesätter svenska mervärden ska kunna välja svenska livsmedel. Det är bra att svenska konsumenter idag har stort förtroende för svenska bönder, men bristande ursprungsmärkning, obefintlig kvalitetssäkring och vilseledande kommunikation kommer knappast att stärka förtroendet för svenska livsmedel. Tack ordförande i LRF Lars Göran Pettersson för du kräver rättning i leden.

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.