Vill konsumentverket stoppa debatten?

Det är viktigt att vi får diskutera frågor kring hur våra livsmedel produceras. Debatten är viktig, inte bara för oss som engagerade konsumenter utan för miljön, våra djur och vår gemensamma framtid. KO har ansett att Svenskt Sigills kampanj Tillgjord, Konstgjord, Bortagjord – Hemmagjord, stred mot marknadsföringslagen genom att misskreditera icke märkta varor och spela på konsumenternas rädsla på ett kategorisk och onyanserat sätt. Jag håller inte med. Kampanjen är avslutad, men kampanjen står för värden där det finns ett starkt stöd från många svenska konsumenter. 

Budskapet i kampanjen, som visades på stortavlor förra sommaren och i december förra året, var att Svenskt Sigill säger Nej till genetiskt modifierade livsmedel (GMO), Nej till nötkreatursrasen Belgisk Blå och Nej till åksjuk mat. Det var exempel på hur olika värderingar kan styra hur vår mat produceras. Debatten är viktig och berör många engagerade konsumenter. Konsumenterna måste alltid ha rätt att välja eller välja bort. Flera konsumentstudier visar att konsumenterna upplever hinder för att välja livsmedel enligt sina värderingar. Denna konsumentens rätt att välja borde Konsumentverket stötta. Kampanjen lyfter inte fram några produkter och inga hälsofaror. Det är snarare sättet att producera livsmedel som fokuseras.

När det gäller nötkreatursrasen Belgisk Blå har Sveriges konsumentorganisationer, djurskyddsorganisationer, veterinärerna, LRF, samtliga mejerier och slakterier i Sverige i två uttalande 1996 och 1998 tagit bestämt avstånd från att köttrasen Belgisk Blå, som bärare av defektgenen för muskelhypertrofi i dubbel uppsättning, introduceras i Sverige. Genen för muskelhypertrofi (dubbelmuskulatur) medför såväl kalvningsproblem, svagare skelett som tillbakabildade väsentliga organ. Att rutinmässigt förlösa djur med kejsarsnitt är oetiskt, kräver antibiotika och innebär lidande för djuren. Att använda rasen i korsningsavel är oacceptabelt, eftersom detta innebär att den defekta genen introduceras i svensk djurhållning.

När det gäller GMO visar undersökningar att svenska konsumenter tycker det är mycket viktigt att bönderna avstår från att odla genmodifierad mat (9 viktighetspoäng av 10). Om det fanns märkning av att djuret ätit GMO-foder skulle 68 % välja bort köttet. Bland bönderna, som producerar maten, vill 74 % inte odla GMO-grödor. Konsumenter har rätt att välja bort genmodifierade grödor och genmodifierat foder till våra djur. Det är som foder de största kvantiteterna av GMO används. Möjligheten att välja bort GMO, även som foder till djur är en fråga som drivs av organisationen Sveriges Konsumenter.

När det gäller transporterna i samband med livsmedelsproduktion, kan ingen ha undgått den diskussion som nu finns kring utsläpp av växthusgaser i samband med långväga transporter. Det är viktigt att denna fråga som engagerar stora delar av världen också kan innebära en diskussion kring närproducerade trygga livsmedel. Här finns också ett starkt stöd av en tydlig konsumentopinion och miljöorganisationerna. Även om Svenskt Sigill avslutat sin kampanj, hoppas jag att debatten om maten och hur maten produceras fortsätter. Debatten är viktig, inte bara för oss som engagerade konsumenter utan för miljön, våra djur och vår gemensamma framtid.

En kommentar

  1. Publicerad 11 juli, 2007 at 13:36 | Permalink

    Hej!

    Vill bara uttrycka att det var synnerligen bra skrivet.

    MVH
    Joakim

Kommentera artikeln

Din e-post kommer aldrig publiceras eller ges vidare.